Elizabet Christiansson

Kommun: Västervik

Tekniker: Collage , Installationer , Konceptuell konst , Konsthantverk , Måleri , Textil

Jag arbetar i gränslandet mellan konst och konsthantverk och använder mig främst av textila material och tekniker.
Det som driver mig att arbeta med konst är min nyfikenhet och vilja att lära mig nya saker hela tiden. Skissblocket, färgpennor, akvarellfärg, akryl och tuschpennor är mina följeslagare tillsammans med nålar, trådar, garn och tygbitar.

Jag arbetar oftast i textila material. De är lätta att forma och det är ett material jag tycker om att ta i, se på, bearbeta. Framför allt gillar jag trådar och allt som är trådigt. Man kan göra mycket med tråd. Det är ett byggmaterial. Jag tycker också om att blanda textil med helt andra material som plast, strandfynd, metall, glaspärlor, träbitar och pinnar, växtmaterial och djur/skelettdelar.

På senare tid har jag också använt kameran mycket för att dokumentera och för att genom fotografiets perspektiv se mitt arbete ur andra vinklar, vilket gjort att fotografierna i sig blivit till egna verk.

Jag tycker också om att färga med växter. Jag tycker om hela processen, att plocka förbereda, koka ur färg, färga och att använda garnet eller tyget i mitt arbete. Det doftar och andas natur när färgen kokas ur växterna och det osynliga blir synligt. Den inre färgen framträder. Som ett blod!

Att väva rya är något jag länge återkommit till. Ryan är väv men också fri som ett sätt att måla med garner. Spretigheten och mjukheten eller vassheten associerar till mossa, sjögräs, gräs, barr, taggar och annan växtlighet men även till animaliska egenskaper som päls och hårighet. Ryan är en naturlig metod att använda när jag vill förstå natur. Den blir en länk mellan mitt textila material och den natur jag vill närma mig. Gräs bygger upp landskap. Rya är som gräs. Gräs är som trådar. Tråd består av fibrer och fibrer blir till trådar. Trådar väver och är byggmaterialet. Det är en trasslig men rimlig tankegång som zoomar från det lilla till det stora och tillbaka. När jag vävt fragment av natur har jag tagit med mig dem tillbaka ut till de platser som inspirerat till dem. Av detta har kommit en serie med foton av ”Ryor i landskap”. Landskapet förändrade vävarna och vävarna förändrade landskapet. Väven blev en fråga till platsen. Mina fotografier blev en motfråga eller ett svar (hur man ser det). Detta ger mig möjlighet att svara på nytt. Ett försök till kommunikation med naturen! En cirkel skapas. (Mandala = cirkel på sanskrit)

Medlem i Fiberartsweden,  K.H.V.C. Konsthantverkscentrum, Bildupphovsrätt i Sverige och Västerviks konstförening (styrelseledamot)

Mer information

2023 Att skriva om bild och form, 15 hp, Södertörns högskola
2022 Bindningslära, distanskurs Sätergläntan-Institutet för Slöjd och Hantverk
2017 Färglära, Högskolan i Borås
2017 Skapande arbete med ull, Linköpings Universitet
2013–15 Shibori fortsättning I och II, Konstfack
2012 Shibori, Konstfack
1993–2000 MFA Konstfack, Textil konst, Måleri
1990–93 Stockholms universitet, Konstvetenskap, Filmvetenskap, Etnologi1989
Handarbetets vänners vävskola
1987–88 Nyckelviksskolan, Textil linje
1984–86 Kungl Tekniska Högskolan, Lantmäterilinjen (oavslutad)